Juni 2005

22. september 2013

Startside Feriehus i Provence Rejser-Ferier Ture i Danmark Fotoalbum Golf Biler Motorløb Diverse Solvarme Brændeovn Madopskrifter Links

13. juni 2005 Vi ankom tilbage sent søndag aften og var glade og tilfredse med denne rejse til Den evige Stad.

Dette er skrevet under og efter rejsen. Derfor springene mellem nutid og datid.

Vores tur startede i solskin. Flyet var forsinket, men det var til at leve med. Vi fløj jo Snowflake og det viste sig, at man kan logge på www.sas.dk og booke sit sæde inden afrejse, så man er sikker på hvor man vil sidde. Vi havde troet at turistklasse var helt nede bagerst i maskinen, men det viste sig at, på dette fly startede turistklassen allerede ved 7. række, hvor vi havde booket sæde A og B. A er altid vinduesplads.

Lidt forsinket var flyet, men alligevel landede vi kun ca. 20 minutter efter planen, så ingen problemer.  Solen var næsten helt klar og varmen var dejlig. Undervejs var det endda muligt at se sneen på Alperne.

Vi havde hjemmefra bestemt at ofre en taxi til hotellet og det blev en oplevelse. Ung fyr, som må aspirere til Formel 1, hans kørsel taget i betragtning – en Lancia, fuld knald frem, ingen kompromisser, bremse i sidste sekund. Indenom, udenom – her var alle oplevelser i fokus. Samtidig med hans konkurrence med alle andre på vejene, havde han tid til at bide alle sine negle på venstre hånd. Min ”bremsefod” var helt slidt op da vi ankom til hotellet.

Hotellet er i særklasse. Mere er der ikke at sige om det.

Udsigten fra værelset – ordet særklasse dækker ikke – her er så flot en udsigt over Rom med historiske profiler, med Peterskirken som den dominerende. Det gælder om dagen og ikke mindst om aftenen når alle de flotte bygningsværker er belyste.

Det var så heldigt. at der fra hotellet gik en shuttle bus ned til midten af byen på faste tidspunkter og ditto retur og det havde den fordel, at det var smidigt at komme frem og tilbage idet hotellet ligger helt udenfor gå-afstand, hvis man da ikke aspirerer til en eller anden rekord.

På ankomstdagen så det ret uoverskueligt ud med disse afstande og byen er ikke just en landsby. Dagen efter startede vi med at tage ned til Peters-kirken – ret tidligt efter gode råd fra Stina og Anders.

Ja vi tog NED til kirken, da vores hotel ligger på én af de syv høje omkring Rom. ;-)

Nok havde vi forestillet os meget, men et bygningsværk så stort var der ikke fantasi til. Det blev ved med nye indtryk og nye vinkler for at tage fotografier. Inden lang tid begyndte publikum for alvor at melde sig og efter et par timer fik vi nok af vore med-turister og sagde tak for i dag. Videre via Castel d. Angelo (Engelsborg) og Pal. di Giustizia til den genåbnede rutesejlads på Tiberen og herfra kommer indtrykkene fra en anden vinkel.

Vi sluttede sejladsen ude ved Isola Tiberina - en lille ø, hvor der bl.a. ligger et hospital. Her spiste vi dejlig frokost. Lidt trist var det at se et lille vandfald, som afslørede, hvordan man i Rom anvender Tiberen som affaldsplads. Fra øen gik vi videre for at forskellige berømte piazza’er, Torre Argentina, Piazza de Rotonda, Piazza del Parlamento, og endte sent på eftermiddagen på Piazza Barberini, hvor bussen fra hotellet ville komme. Vi var i god tid og nød en hvilestund med en forfriskning inden afgang til hotellet. Den gode tjener var en fyr med dejlig humor. Byen vrimler med lette motorcykler og minibiler. Hver en cm udnyttes for at finde parkeringspladser og de små biler parkerer ofte på tværs og rager ikke mange cm ud på gaden i forhold til "normale" biler.

På hotellet stod middagen på en utrolig dejlig bøf – mør som smør og lækker. Et glas vin eller to blev det også til.

Lørdag gik turen igen ned til Piazza Barberini og herfra på gå-ben ca. 12 km. Først til Den spanske Trappe. Min umiddelbare reaktion var – sikke en gang opreklameret PR for en plads med en masse trapper og et springvand. Måske lidt fejlbedømt, for i morgensol er stedet måske ikke det mest romantiske, - mange havde allerede fundet derhen og sad bare og lod livet passere og det er nok en af de mest charmerende ting ved byen – lad det komme i sit egent tempo, livet. Trafikken er sindssyg, støjen ville være helt forbudt i Danmark, men alligevel finder man hurtigt italienerens rytme – rødt lys ved en overgang – ja – og ? Trafikken og fodgængerne indretter sig og rumper man sig ikke, kommer hornet i gang.

Vi kom en del omkring – bl.a. til Victor Emanuel II monumentet som er SÅ stort og flot – i det hele taget, hvordan katten kunne de italienere bygge så store monumenter for så mange år siden uden de maskinkræfter vi i dag er nødt til at anvende? For ikke at tale om Colosseum – sikke et værk. Ja, ja og hvordan byggede egypterne pyramiderne. Er der bud på hvad de egentlig gjorde? Vi valgte ikke at gå derind, da det var midt på dagen og vi ville ikke bruge tid til at stå i kø.

3. sidste billede. En pudsig situation: En dame kommer med en pose brød, som hun strøer ud ved husvæggen og pludseligt kommer der en "million" duer - det var som om de havde siddet alle steder og blot ventet på at hun skulle komme. En - to - tre fra det ene øjeblik til det andet.

Det blev lidt sjovt at tage billeder af andre  ;-)

At sidde en lørdag sen eftermiddag og høre klokkespillet fra Peters-kirken er en god oplevelse.

Dagen sluttede med en god middag og lidt gaver, selvom det var snyd, da fødselsdagen først ville være den kommende mandag. Men i Rom kan  man også gøre mange ting anderledes.

09. juni 2005 - Flyet letter kl. 09.50

Februar 2005 -  I år holder Lisbeth fødselsdag i juni - fødselsdagens årstal ender på et rundt nul. Som det sikkert er en del bekendt, er vi måske gode til at fejre og holde fest for andre, men når det gælder os selv, svigter evnerne lidt. Vi vil gerne at mærkedage ikke bare forsvinder sporløst sådan af sig selv, men det der selskabslokaler og tøj, der strammer i for mange timer, holder ikke helt her i huset.

Den kommende fødselar har i mange år ønsket at se Rom og vi bestemte os for en forlænget weekend. I kraft af mange overnatninger på hotel i forbindelse med jobbet, er der opsparet en del points, som kan anvendes på et hotel i Rom. Vi vil ankomme en torsdag omkring middag og rejse tilbage sent søndag eftermiddag. På Nettet er priserne på flybilletter undersøgt og bedste og billigste er med SAS Snowflake, som var suveræn vinder at denne "pristest".

Det er sikkert ikke nået at blive så varmt endnu i Rom, så vi kan nyde at vandre omkring i den spændende by. Hotellet ligger forhåbentligt i gangafstand til alt muligt, bl.a. Vatikanet og det er med at få ekstra hukommelseskort med til kameraet. Som vi har forstået, ligger hotellet oppe over Rom, så vi herfra kan se ned over byen. Det bliver spændende at tage nogle aftenbilleder. Vi har endnu ikke nået at lægge nogle planer for hvad vi skal opleve da alt er planlagt her og nu, og heldigvis er der rigelig med tid til det. Jeg fandt en side, som uden tvivl er interessant: Rom-Guide

Billederne er fra hotellets hjemmeside!

Klik på billederne for at forstørre dem

Panorama from the Rome Cavalieri Hilton rooftop Poolside at night Poolbar La Pergola restaurant Inside Pool Standard Room at the Rome Cavalieri Hilton The Penthouse